דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


להצמיד או לא להצמיד - זו השאלה... 

מאת    [ 14/09/2014 ]

מילים במאמר: 520   [ נצפה 2324 פעמים ]

מדי חודש וחודש (או ליתר דיוק, ב-15 לכל חודש), אנחנו שומעים שמדד המחירים לצרכן עלה או ירד בהתאם לתחזיות או שלא בהתאם לתחזיות. ייתכן שעבור חלק גדול מאיתנו, החדשות על המדד עוברות מעל הראש מכיוון שאנחנו מניחים שאלו נתונים שמעניינים בעיקר את מי שמשקיע את כספו בתוכניות צמודות למדד או כלכלנים שיכולים להשתמש בנתונים האלו על מנת להבין האם המדינה תעמוד ביעד האינפלציה המקסימאלי או תעבור אותו. אחרי הכול, בין אם המחירים עולים ובין אם המחירים יורדים, לנו אין יכולת לשלוט עליהם...

המדד, הריבית והמשכנתא שלנו

וובכן, כל זה משתנה כאשר אנחנו ניגשים לקחת משכנתא מכיוון שבמהרה נגלה שישנם שני מסלולים עיקריים צמודי מדד : ריבית משתנה צמודה וריבית קבועה צמודה. בנוסף, יש שני מסלולים עיקריים לא צמודים: ריבית קבועה לא צמודה וריבית פריים שהיא ריבית משתנה על בסיס ריבית בנק ישראל + 1.5%. ריבית הפריים אף היא לא צמודה למדד.

לכאורה המדד אינו משפיע ישירות על הריבית של המשכנתא, אלא על הקרן שלה, אך כאשר נגיע אל הבנק ונבקש לראות אילו ריביות הוא מוכן לתת לנו (ככל שהריבית נמוכה יותר, כך טוב יותר) - נגלה שהריביות שאינן צמודות למדד הן גבוהות יותר. מדוע? מכיוון שהבנק למעשה לוקח כאן סיכון מסוים שהמדד לא יעלה לפי התחזיות ואז הוא יפסיד עלינו כסף לעומת מצב בו היינו בוחרים במסלול צמוד למדד.

היתרון במסלולים הצמודים מבחינתנו הוא שאנחנו אמנם משלמים יותר כסף בגלל הריבית הגבוהה, אבל מצד שני אנחנו חשופים פחות לשינויי בהחזר החודשי והקרן שלנו לא גודלת, אלא רק יורדת.

המסלול הבטוח ביותר הוא מן הסתם המסלול בריבית קבועה שאינה צמודה למדד, ובו אנחנו יכולים לחשב מראש את כל ההחזרים החודשיים שלנו. מסלול זה מתאים למי שמעוניין בשקט נפשי ומוכן כאמור לשלם על כך. לעומת זאת, מסלול ריבית משתנה צמודה למדד הוא המסלול הכי פחות יציב, אך גם זה שהריבית ההתחלתית עליו היא הנמוכה ביותר.

בנוסף לזאת, גם אם לוקחים משכנתא במסלול צמוד, חשוב לזכור שלא חייבים לקחת את החלקים הצמודים לכל תקופת המשכנתא ואפשר נניח לקחת אותם רק לחצי מהתקופה. במצב זה, החשיפה לעלייה במדד היא נמוכה יותר.

לאן נושבת הרוח?

כאשר נחליט האם לבחור במסלול צמוד למדד או לא, חשוב שננסה להבין גם לאן הרוח נושבת. לדוגמה, אם הריבית נמצאת בשפל כמו היום (אוגוסט 2014), סביר להניח שהצריכה תגדל מכיוון שהציבור ישקיע פחות מן הכסף שלו בחסכונות ואפיקים צמודי מדד, ואם הצריכה תגדל, הרי שגם מדד המחירים לצרכן יעלה.

זוהי הסיבה העיקרית לכך שנכון להיום, בעוד יש כאלו שסבורים שבכל מקרה כדאי לקחת חלק מן המשכנתא בריבית צמודה למדד על מנת לפזר סיכונים (בחלק מהמקרים הלא צמודה גבוהה פי 2), ישנם כאלו שטוענים שיש להימנע מכך בכל תוקף מחשש שאם הריבית תישאר נמוכה, גם המדד יעלה בחדות. החשש הוא שבמקרים קיצונים של אינפלציה גבוהה, הקרן תעלה מאוד על חשבון התשלומים על הריבית, ואז נמצא את עצמנו מנסים לרוקן מים מהסיפון של ספינה טובעת...כשבעצם לא תהיה לנו בררה אלא למחזר את המשכנתא למשכנתא לא צמודה...

לכן, בכל מצב בו אתם מתלבטים בנוגע למדד, רצוי להיעזר בחברת ייעוץ משכנתא מקצועית אשר תוכל לנתח את הפרופיל הפיננסי הקיים שלכם ולהמליץ לכם על תמהיל המשכנתא הטוב ביותר בעבורכם ולקבוע איזה נתח ממנו יהיה כדאי להצמיד למדד, אם בכלל.

 

וידר מאיר, יועץ משכנתאות מנכ"ל וידר משכנתאות meir@vider.co.il http://www.vider.co.il>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב